Sirtaki sucks

Ken je die dans? De sirtaki? Dit is een dans waarbij je met minimaal twee (maar vaker meer) mensen naast elkaar staat met de handen op de schouder van de persoon naast je. Vervolgens beweeg je synchroon van links naar rechts en gooi je je benen een voor een de lucht in. Het begint langzaam, maar het tempo neemt toe…..

Geinig
Die sirtaki vond ik altijd best geinig. Zo gearmd met anderen samen dansen, had wel iets. Soort van saamhorigheid, verbroedering, kameraadschap en vooral errug veel lol. Vaak komt de muziek tijdens een feestje door de luidsprekers galmen en dan is er wel een groepje idioten die zich eraan waagt. En dat leidt vaak tot hilarische taferelen. Ik weet niet of je het ooit geprobeerd hebt om met een stel mensen synchroon te dansen, maar ik kan je vertellen dat dat verdomd lastig is.

Hakken
Dat het niet even gelijkmatig gaat, maakt het juist zo hilarisch. Je wordt van de ene kant naar de andere gesleept en doet een poging om je benen de lucht in te gooien. Nu kan ik je adviseren om tijdens de sirtaki goede schoenen te dragen. Het liefst zonder hakken. Dat geldt in ieder geval voor mij, heeft de ervaring aangetoond.

Misse boel
Terwijl de eerste klanken van de bekende sirtaki muziek klonken, besloot ik om niet mee te doen. Ik zei nog “dit gaat mis”. Toch werd ik meegesleurd in de rij dansende mensen en begon enthousiast en allesbehalve synchroon mee te doen. Totdat….. ik mijn rechterbeen de lucht in gooide en die niet geheel goed terug op de vloer landde. Laten we zeggen dat de buitenkant van mijn enkel de grond eerder raakte dan mijn hak. Ik klapte genadeloos door mijn enkel. Einde sirtaki. Een stoel en ijs graag.

Verdoofd
Nu scheelt het dat de nodige alcohol de pijn redelijk verdoofde. Nog voordat het ijs mijn enkel raakte, voelde ik al wel hoe mijn enkel begon op te zwellen. Koelen, het broodje warm vlees rustig opeten en dan huiswaarts. Het feestje liep immers ten einde en ik wist niet hoe lang het zou duren om met die manke poot thuis te komen. We waren op de fiets…. Dat lukte allemaal nog.

Rustaaaggg
Zondag = rustdag nietwaar? Dat heb ik dan maar eens ter harte genomen. Het was lang geleden dat ik zo weinig heb gedaan op een zondag. Pootje hoog, af en toe koelen en een beetje blijven bewegen. Ach, het ging best. De meiden haalden kopjes thee voor me en we hebben heerlijk zitten netflixen. Quality time! Zelfs vriendlief vond het heerlijk dat ik zo rustig was…. Waar zo’n sirtaki al niet goed voor is.

Toch dans ik voorlopig geen sirtaki meer. In ieder geval nooit meer op hakken….

 

IMG_20170423_112034
Zoek de verschillen 🙂